Fraud Blocker
Osnivanje firme2024-09-29T10:57:44+00:00

Osnivanje firme (preduzeća): saznajte kako osnovati firmu

Osnivanje preduzeća nikada nije lak posao, kako za one koji se prvi put upuštaju u sam proces osnivanja preduzeća, tako i za one iskusnije.
Zato, ukoliko ste trenutno u fazi razmatranja pokretanja sopstvenog biznisa i razmatrate neophodne korake za osnivanje preduzeća, onda ste na pravom mestu.

Prema Zakonu o privrednim društvima Republike Srbije, ovo su neki od oblika pravnih subjekata za koje se možete odlučiti:

NAPOMENA: Proces osnivanje firme od maja 2023. je doživeo transformaciju

U trenutku pisanja teksta, proces osnivanja firme imao je primarno papirni oblik. U međuvremenu, tokom COVID vremena, proces osnivanja firme doživeo je pravu “renesansu”, kada su sve državne službe digitalizovale proces osnivanja firme i omogućile preduzetnicima da istu osnuju i elektronski. Od maja 2023. ovaj proces je moguć isključivo u e – obliku tj. moguć je jedino uz primenu elektronskog sertifikata (od e-overe osnivačkog akta, do podnošenja prijava i same registracije)

Pravni subjekt

Osnivanje firme (preduzeća) – odakle početi sa procesom otvaranja firme?

Osnivanje firme neretko zna biti zbunjujući proces za buduće preduzetnike.

Previše je pitanja koja se nameću:

  • koji tip firme osnovati
  • koje su prednosti jednog tipa preduzeća u odnosu na drugi
  • koja opcija pravnog lica košta manje, a koja (dugoročno) više

Sva ta pitanja su nešto što nove generacije preduzetnika stavljaju u nezavidnu poziciju u kojoj nije uvek i do kraja jasno šta je za nas najbolja opcija.

Iz tog razloga ćemo se potruditi u ovom tekstu da vam makar malo približimo bitne faktore za donošenje odluke.

1# Prilikom osnivanja preduzeća da li biti DOO ili preduzetnik?

Jedna od večitih dilema prilikom osnivanja preduzeća: da li biti u startu DOO ili krenuti kao preduzetnik?

Pre nego što se upustite u proceduralno osnivanje preduzeća, neophodno je da razmotrite koji oblik pravnog lica bi bio odgovarajuć za Vaš biznis. Opcije su Vam sledeće:

  • preduzetnik
  • ortačko društvo
  • komanditno društvo
  • društvo sa ograničenom odgovornošću
  • akcionarsko društvo

Kako se odlučiti za oblik pravnog lica pre samog osnivanja preduzeća?

Iako na prvi pogled odgovor na ovo pitanje može izgledati lak, ono što treba uzeti u obzir prilikom finalne odluke tipa pravnog lica jeste kakav će Vaš biznis biti na kratke, a kakav na duge staze.

Shodno tome, ključni kriterijum u ovom koraku je taj kakav Vam je biznis plan za prvih 12-24 meseci i do koje mere možete predvideti promete koje ćete ostvariti, kao i to da li u biznis ulazite samostalno ili u partnerstvu s nekim.

Samim tim, pre nego što započnetne avanturu otvaranja firme, postavite sebi par dodatnih pitanja koja će vam pomoći da odaberete idealni oblik pravnog lica za sebe:

  • Da li sam ja jedini vlasnik i da li će tako i ostati dugoročno?
  • Da li planiram da u budućnosti prodam udeo u firmi?
  • Da li mislim da zapošljavam radnike ili ću samostalno obavljati posao?
  • Da li mislim da će mi obim prometa prevazilaziti 6 miliona dinara godišnje ili ne?
    …..

Probajte da popišete sve dugoročne ciljeve i da ih mapirate sa oblikom privrednog društva ka kojem naginjete, kako biste pravovremeno osnovali adekvatno pravno lice i izbegli „dupli rad“ preregistracije preduzeća.

2# Registracija pravnog lica

Koji god oblik privrednog društva odaberete da registrujete prilikom osnivanja preduzeća, pre same finalne odluke preporučili bismo vam da pročitate detaljnije o svakom pojedinačnom obliku privrednog drustva (forma društva, ograničenja, oblik….) na ovoj adresi ili nam možete poslati vaše pitanje na email, a mi ćemo se potruditi da Vam pomognemo.

Sam proces osnivanja firme tj. osnivanja preduzeća započinje u Agenciji za privredne registre, gde je potrebno dostaviti popunjene formulare koji sadrže podatke o osnivanju pravnog lica (u saradnji sa Republičkim zavodom za statistiku i Poreskom upravom), a završava u banci, o čemu će biti reči u nastavku teksta.

3# Prikupljanje dokumentacije za osnivanje preduzeća

Nakon odabira odgovarajućeg oblika privrednog društva, prvi korak ka otvaranju firme je prikupljanje i overavanje sve potrebne dokumentacije (ukoliko ste strani državljanin onda je potrebna i overa prevoda kod sudskog tumača ), kao i popunjavanje formulara Agencije za privredne registre, u kojem je potrebno navesti sve neophodne detalje i “krstiti” vašu buduću firmu.

Ono što je bitno da znate jeste da firma osim pretežne delatnosti, može obаvljаti i sve druge zakonom dozvoljene delаtnosti, a takođe može i izvršiti promenu pretežne šifre delatnosti (kao i sve druge podatke iz Agencije za privredne registre)

Takođe, veoma bitna stavka u ovom koraku je i ta da šifra delatnosti koju izaberete nameće sa sobom određena prava i ograničenja u obavljanju vaše delatnosti – npr. određene šifre delatnosti su oslobođene evidentiranja prometa preko fiskalne kase, te je potrebno na to obratiti pažnju.

U ovom koraku postoji još jedan međukorak, a to je overa takozvanih OP obrazaca, što je potrebno obaviti kod notara (savet ja da overite minimum 3 primerka) i dostaviti ih prilikom registracije firme.

4# Pronalazak računovodstvenog servisa

Iako ovo možda ne izgleda kao previše bitan faktor, pogotovo na početku kada su prihodi nesigurni, statistika je pokazala da firme koje su od početka startovale sa pravim knjigovodstvenim partnerima, uspevale su da prebrode prvu – i najkritičniju – godinu.

Dobra knjigovodstvena agencija vam već u startu i pre samog otvaranja firme može mnogo pomoći – kako savetima i usmerenjima, tako i realnim uštedama u vremenu i novcu od samog starta, a dobar advokat (zlu-ne-trebalo), vam mnogo može pomoći ukoliko dođe do nezgodnih situacija.

Čak i najmanja greška prilikom otvaranja firme vas može koštati višestrukih odlazaka do nadležnih institucija ili dodatnih neplaniranih troškova, a da ne spominjemo buduća poreska savetovanja koja vašem preduzeću mogu doneti velike uštede.

Čestitamo, sada ste ponosni vlasnik Firme

Ovo su bili inicijalni koraci neophodni za otvaranje firme, i sada ste spremni da se upustite u razvoj vaše buduće kompanije.

Kako biste gore navedene korake sproveli bezbolno, obezbedili smo za vas detaljno upustvo koje će vam pomoći prilikom otvaranja firme (za dobijanje upustva posaljite mail na adresu [email protected] sa porukom “ŽELIM UPUTSTVO” i mi ćemo vam ga poslati).

Samo upustvo sadrži celokupan niz konkretnih koraka neophodnih za osnivanje preduzeća, a kao bonus vam dostavljamo i par dodatnih linkova koji vam mogu biti od pomoći prilikom prikupljanja inicijalnih informacija:

Korisni linkovi:

Prednosti
  • Jednostavno i brzo osnivanje
  • Manji troškovi registracije
  • Jednostavnije vođenje poslovnih knjiga
  • Jednostavnije gašenje odnosno likvidacija
Nedostaci
  • Neograničena lična odgovornost za obaveze preduzeća (Što znači da vaša lična imovina može biti ugrožena jer preduzetnik = fizičko lice koje odgovara svojom imovinom).

Pravni subjekt

Koje su razlike između otvaranja preduzetnika i DOO firme?

Evo i osnovnih razlika:

1. Porez na dobit – preduzetnik plaća 10% porez na dobit, DOO plaća 15% porez na dobit, kao i 15% na podizanje dividende.

2. Odgovornost – preduzetnik odgovara svojom ličnom imovinom, dok članovi DOO odgovaraju do visine kapitala i uloga.

3. Test samostalnosti – preduzetnik podleže testu samostalnosti i postoji rizik da ako ga ne prođe plaća veći iznos poreza, za razliku od DOO, koji ne podleže testu samostalnosti.

4. Ulaganje u kapital – u kapital DOO mogu ulagati kako fizička, tako i pravna lica, dok preduzetnik može biti samo jedna osoba.

5. Podizanje gotovine – preduzetnik ne mora da pravda podizanje gotovine, dok DOO firma ima tu obavezu; u suprotnom mora da plati porez koji iznosi 15%.

6. Promena oblika poslovanja – preduzetnik može promeniti oblik u DOO, dok DOO nema mogućnost promene oblika poslovanja u PR.

7. Mirovanje – preduzetnik može biti u mirovanju, dok kod DOO firme to nije moguće.

8. Zatvaranje – zatvaranje preduzetnika je jednostavniji proces koji se završava u par koraka, dok proces likvidacije kod zatvaranja DOO firme često traje mesecima, pa i duže.

Know – How

Kako da znam koji tip firme da otvorim za svoj biznis?

Odabir odgovarajućeg tipa firme za otvaranje i započinjanje vašeg biznisa, zavisi od nekoliko faktora:

  • Vrste delatnosti kojom ćete se baviti
  • Obima poslovanja koji planirate da će se ostvariti
  • Broja osnivača
  • Vaše spremnosti, odnosno otpornosti na rizike koji će se naći pred vama
  • Planova za budući rast i mogućnosti da se posvetite administraciji
  • Ekonomske isplativosti biznis modela

1. Vrsta delatnosti:

Razmislite o prirodi vašeg poslovanja. Neke delatnosti su bolje prilagođene određenim pravnim oblicima, što bi značilo da neke od delatnosti nisu u mogućnosti da izaberu određeni pravni oblik firme tokom registracije.
Na primer, zanatlijske radnje su uglavnom prijavljene kao preduzetnici paušalci, dok sa druge strane maloprodajne radnje po zakonu nisu u mogućnosti da se prijave kao preduzetnici paušalci i pored toga moraju voditi knjige. Zato je bitno da najpre odredite šifru delatnosti.

2. Obim poslovanja:

Ukoliko ste planirali malo ili srednje poslovanje, preduzetnik ili DOO može biti prikladan izbor. Kada su veći poslovi u pitanju, gde je postoji potreba za značajnim iznosom kapitala, rešenje se možda pronalazi u akcionarskom društvu (bitno je dobro se informisati).

3. Broj osnivača:

Kada je u pitanju veći broj partnera, ortačko ili komanditno društvo mogu biti pogodni prilikom izbora. Često kada je u pitanju poslovanje sa jednim osnivačem, preduzetnik ili DOO budu uobičajeni izbori.

4. Odgovornost i rizik:

Ako prilikom otvaranja firme imate na umu da ograničite svoju ličnu odgovornost, DOO ili akcionarsko društvo su neki od pogodnih izbora, jer oni podrazumevaju odgovornost samo za udeo koji je unet u firmu tokom osnivanja iste.

5. Administrativni zahtevi:

Razmotrite koliko vremena i resursa možete posvetiti administraciji. Preduzetnici imaju jednostavnije administrativne zahteve u poređenju sa DOO ili AD, koji zahtevaju vođenje poslovnih knjiga i podnošenje godišnjih finansijskih izveštaja.

6. Ekonomska isplativost biznis modela

Nezavisno od toga da li po prvi put ulazite u preduzetničke vode ili već imate dugogodišnje preduzetničko iskustva, ekonomsko-finansijska analiza Vaše buduće kompanije je uvek početna tačka koju treba uraditi pre samog procesa osnivanja firme.
Priprema biznis plana i analize budućeg poslovanja često može zvučati kao “izlizana fraza”, ali bez obzira na to, ona je od velikog značaja za opstanak firme kroz poslovanje koje sledi.

Sastavni delovi biznis plana i analize vašeg budućeg poslovanja čine sledeće stavke:

  • analiza prihoda i tržišta
  • analiza potencijala proizvodnje
  • analiza potrebne radne snage
  • analiza strukture troškova
  • analiza zaliha i ostalih obrtnih sredstava
  • analiza dobavljača i ostalih tekućih izvora finansiranja
  • potencijal investicija i razvoja
  • plan neophodnih marketinških aktivnosti

Osećate da ste spremni za sledeći korak?

Popunjavanjem formulara krećemo u korake osnivanja vaše kompanije.

Koliko vremenski traje otvaranje firme?

Kada je reč o procesu otvaranja firme, isti – tehnički gledano – traje 5 radnih dana, od datuma podnošenja prijave nadležnoj APR instituciji. U praksi, proces može trajati i duže ukoliko su vlasnici buduće DOO firme nerezidenti.

Detalje o osnivanju firme od strane nerezidenta možete pročitati klikom ovde.

Više detalja o tome koliko je vremena potrebno za otvaranje firme možete videti na linku OVDE.

Otvaranje (osnivanje) DOO firme: šta je sve neophodno da bi ste započeli korake za otvaranje doo firme?

Ukoliko se tokom analize Vašeg budućeg biznisa ispostavi da je osnivanje DOO firme idealna opcija za Vaš budući biznis, onda je potrebno da znate koji Vas koraci očekuju kao deo pripremne radnje pre samog procesa otvaranja, odnosno osnivanja DOO firme:

  • Kvalifikovani elektronski sertifikat (digitalni potpis) – ručni potpis u digitalnom formatu. Definisan je zakonom o elektronskom potpisu. On predstavlja zbir podataka na jednom mestu koji su u digitalnom formatu i samim tim su povezani i logički integrisani sa drugim digitalnim informacijama.
    Elektronski sertifikat je koristan:

    • za utvđivanje identiteta osobe koja ga koristi za potpisivanje nekog dokumenta
    • radi zaštite podataka tokom prenosa i njihove ispravnosti
    • prilikom izbegavanja odgovornosti pri potpisivanju dokumenata

Kako mogu doći do sertifikata i ko njega izdaje?
Elektronski sertifikat izdaje isključivo jedan od sertifikovanih tela: Pošta, Privredna komora Srbije, MUP, Halcom, E-smart System.

  • Važeća lična karta – otvaranje firme u Srbiji moguće je samo sa ličnom kartom koja je izdata na teritoriji Republike Srbije i da pritom nije istekla.
  • Smišljeno ime firme – jedna je od bitnijih stavki koju osnivač treba da zna prilikom otvaranja firme.
    Naziv firme koji bude osmišljen se prilikom samog procesa osnivanja proverava u bazi, kako ne bi imao veliku podudarnost sa nazivima već osnovanih firmi.
  • Adresa (sedište) firme na kojoj će firma biti prijavljena – sedište, prema zakonu, mora biti locirano na teritoriji Republike Srbije. Pored toga, možete registrovati kao sedište prostor koji imate pravo da koristite. To podrazumeva da morate imati pravo svojine, ugovor o zakupu (fizički ili virtuelni prostor) ili pravo na besplatno korišćenje tog prostora, kako biste ga mogli registrovati kao sedište vašeg preduzeća.
  • Validan e-mail i telefon – kontakt podaci putem kojih će moći da Vas kontaktira Poreska uprava ukoliko bude potrebe, kao i podaci koji će biti vidljivi na APR-u (što je opciono)
  • Stepen stručne spreme i status osnivača
    • stepen obrazovanja se podnosi prilikom osnivanja firme i bitno ga je navesti; npr. 6.2 – završene specijalističke strukovne studije
    • status osnivača pokazuje da li osnivač zasniva radni odnos u drugoj firmi ili ne.

Da li ući u sistem PDV-a ili ne, prilikom otvaranja firme? (Pitanje koje najčešće muči buduće preduzetnike).

Šta je zapravo pdv? Možemo li početi od najprostije definicije?2024-07-01T15:13:21+00:00

Možemo, krećemo od početka kako ne bi bilo zabune i sve bilo dosta jasnije. 

PDV, odnosno porez na dodatu vrednost, je univerzalni potrošački porez koji se primenjuje na sav promet, osim prometa koji je zakonski oslobođen od plaćanja PDV-a i prometa na koji se PDV ne primenjuje, u skladu sa Zakonom.
PDV se obračunava na sve prihode od prodaje proizvoda i usluga tokom poslovanja. Takođe, PDV se plaća i pri uvozu robe u Republiku Srbiju.

Ko je u obavezi da bude u pdv-u?2024-07-01T15:15:04+00:00

PDV obveznik postaje svako pravno lice ili preduzetnik koji se samostalno odluči za ulazak u PDV sistem ili to mora učiniti po Zakonu, kada njegov prihod premaši 8 miliona dinara domaćeg prometa (promet između pravnih lica u Srbiji) u poslednjih 12 meseci (što se ne odnosi na promet ka inostranstvu). 

U prevodu, firme koje u prethodnih 12 meseci nisu ostvarile prihod veći od 8 miliona dinara nisu dužne da se registruju kao PDV obveznici ili firme koje su ostvarile prihod veći od 8 miliona, ali sve ka inostranstvu, nisu takođe u obavezi ulaska u sistem PDV-a

Poreske stope poreza na dodatu vrednost (pdv-a)2024-08-15T12:40:54+00:00

Prema Zakonu o porezu na dodatu vrednost, postoje dve različite stope PDV-a:

Standardna stopa PDV-a od 20% Snižena stopa PDV-a od 10%
Standardna stopa od 20% se primenjuje na oporezivi promet robe, pružanje usluga i uvoz proizvoda. To znači da većina proizvoda i usluga potpada pod ovu kategoriju i podleže ovoj stopi PDV-a. Snižena stopa od 10% primenjuje se na određene proizvode i usluge koje nisu oslobođene PDV-a, kao što su neki osnovni prehrambeni proizvodi, lekovi i medicinska oprema. Ova povoljnija stopa omogućava smanjenje ukupnog poreza na osnovne i neophodne artikle, što olakšava njihovu pristupačnost za potrošače.

Svaki promet koji ne spada pod izuzetke definisane zakonom se oporezuje prema ovim stopama, čime se obezbeđuje pravedan i jasan sistem oporezivanja.

I dalje mi nije jasno, može neki primer iz prakse?2024-07-01T15:20:44+00:00

Kako bi smo olakšali razumevanje samog PDV-a, ispod navodimo prakitčne primere koji bi možda pomogli. 

Da probamo sa primerom firme koja se bavi prodajom teniskih loptica:

Tokom jednog meseca, firma je kupila loptice za 600.000 dinara, uključujući PDV od 100.000 dinara. Do kraja meseca, sve loptice su prodate za 840.000 dinara, što uključuje PDV. Bez PDV-a, osnovica za prodaju iznosi 700.000 dinara, a PDV na prodaju iznosi 140.000 dinara.

Na kraju meseca, firma treba da plati PDV od 40.000 dinara, što je razlika između PDV-a plaćenog prilikom nabavke i PDV-a naplaćenog od kupaca. U ovom primeru, pretpostavljamo da je firma imala pravo na povrat PDV-a na osnovu faktura koje je dobila od dobavljača.

Lako kao 1 – 2 – 3

Tehnički koraci otvaranja firme – korak po korak vodič za otvaranje

(update, izmenjeni koraci u 2024. godini su posebno naznačeni u tekstu)

Šta je sve potrebno da tehnički ispunim kako bih izvršio osnivanje firme?

Uglavnom je kod preduzetnika početnika, ovo najveća nedoumica osnivača koji se do sada nisu susretali sa ovim procesom.

Iz tog razloga u daljem tekstu pišemo konkretne korake koje je potrebno preduzeti prilikom samo otvaranja firme.

Osećate da ste spremni za sledeći korak?

Popunjavanjem formulara krećemo u korake osnivanja vaše kompanije.

Know – How

Šta nakon otvaranja firme?

Tehnički deo za otvaranje firme je gotov, prijavljen/a sam na APR-u i šta dalje?

Nakon što je završeno osnivanje firme, potrebno je da ispratite još par koraka kako biste bili u potpunosti spremni za započinjanje vašeg biznisa.

Proces otvaranja

Da li je proces otvaranja firme različit u Beogradu, Novom Sadu ili Nišu?

Suštinski, proces otvaranja firme se ne razlikuje i potpuno je svejedno da li osnivate firmu u Beogradu, Novom Sadu ili Nišu.
Jedina operativna razlika je ta što se dopune ili izmene podataka moraju raditi fizičkim putem, dostavljanjem lokalnom APR-u i samim tim je poželjno da agencija za otvaranje firme bude i prisutna lokalno. Iz tog razloga IDEAL Računovodstvo ima i lokalne kancelarije na teritoriji Beograda, Novog Sada i Niša, kako bi se i proces izmena/dopuna mogao vršiti nesmetano.

Koliko košta otvaranje (osnivanje) firme?

Osnivanje firme je proces koji pored iznosa za takse ka državi, zahteva poznavanje određenih procesa, pravila i, naravno, vreme.

Gledajući samo takse za otvaranje firme one mogu ići do maksimalnog iznosa od par hiljada dinara (pogedajte na sajtu APR-a klikom ovde ), ali gledajući na celokupan trošak otvaranja firme, on može iznositi znatno više i o tome smo pisali u tekstu koji možete videti klikom ovde.

Ukoliko nakon čitanja ovog teksta smatrate da je taj proces za Vas nešto što biste radije prepustili drugome, onda vas pozivamo da klikom na dugme ispod uputite zahtev za otvaranje firme, u skladu sa tipom pravnog lica:

Otvaranje (osnivanje) firme iz fotelje? Kako to?

Da, i to je moguće.

Ukoliko želite da otvorite, tj. osnujete firmu bez suvišnih koraka postoji par kriterijuma koje je potrebno zadovoljiti kako bi proces otvaranja firme bio izvršen u potpunosti od strane IDEAL Računovodstva (bez odlaska kod notara, bez posete APR-u,…).

Za više detalja kako i na koji način registrovati firmu iz fotelje, kontaktirajte nas za više detalja putem forme koja se nalazi ispod.

Elektronsko otvaranje firme, da li je moguće?

UPDATE: u vreme pisanja ovog teksta, 2019. godine, elektronsko otvaranje je bila samo opcija, sada je obavezan proces otvaranja firme i nema drugog.

Naime, od početka 2018. godine, Agencija za privredne registre je uvela mogućnost elektronske registracije preduzetnika. Nova mogućnost ubrzava registraciju preduzetnika i donekle smanjuje troškove osnivanja preduzetničke radnje.

Kako biste izvršili e-otvaranje firme, potrebno je da posedujete kvalifikovani elektronski sertifikat.

Takođe je omogućeno plaćanje putem komercijalnih platnih kartica Master ili VISA.

Elektronsko rešenje o registraciji novog preduzetnika, potpisano kvalifikovanim elektronskim potpisom registratora, koje je snabdeveno vremenskim žigom, Agencija šalje na registrovani e-mail podnosioca prijave i registrovanog preduzetnika, ako se radi o različitim licima.

Da biste se elektronski registrovali kao preduzetnik, potrebno je da kreirate korisnički nalog u Sistemu za centralizovano prijavljivanje korisnika Agencije za privredne registre.

Nakon kreiranja naloga, pristupate portalu na kojem se nalazi elektronska prijava.

Šta sa knjigovodstvom nakon otvaranja firme?

Otvaranje firme je završeno i kome sada da poverim moj biznis i “intimu” moje firme?
Možda ovo pitanje treba postaviti pre samog osnivanja kako bi sa potencijalnim partnerom prošli sve korake od osnivanja do knjigovodstva?
Ali kako da znam ko će u moru knjigovođa biti najbolji partner za mene i moj biznis?

Ukoliko sebi postavljate ova pitanja, predlažem Vam da zakažemo sastanak i pre svega se upoznamo, jer verujem da ćete jedino tako dobiti odgovor na njih.

Go to Top