Kupovina nekretnine preko firme sve je popularnija među preduzetnicima jer nudi određene poreske olakšice i mogućnost boljeg upravljanja imovinom. Ipak, pre nego što donesete odluku, važno je biti svestan svih pravnih i finansijskih obaveza koje dolaze sa tim. Nedovoljna informisanost može dovesti do neočekivanih troškova i komplikacija. Srećom, uz detaljno planiranje i pravovremene savete stručnjaka, proces kupovine može proći glatko i doneti firmi dugoročnu korist – a poželjno je i nakon čitanja ovog teksta konsultovati se sa agencijom za knjigovodstvo sa kojom sarađujete kako biste imali sve podatke za donošenje odluke.

Šta je ono na šta treba obratiti pažnju na samom početku kupovine (a nije cena)?

Pre svega, bilo da kupujete gotovinski ili uz pomoć stambenog kredita, potrebno je proveriti da li je nekretina koju želite uknjižena ili nije.

Nekretnina mora biti registrovana u katastru nepokretnosti. Vađenjem vlasničkog lista može se utvrditi ko je vlasnik nepokretnosti i ta provera će vas koštati oko 1.500 dinara, što je mnogo manji iznos od onoga bez kojega možete na kraju ostati.

Ako kupujete staru nekretninu, neophodno je proveriti da li je ona predmet nekog sudskog spora. Kako biste saznali ovo, potrebno je da podnesete zahtev sudskoj pisarnici.

U ponudi možete naći nezavršene nekretnine koje se takođe prodaju. U ovom slučaju, možete verovati investitoru da će sve biti kako je obećano i dogovoreno, ali s druge strane, niko ne zna da li će to na kraju i biti tako. U ovom slučaju, najbolje je proveriti investitora i videti da li on posluje sa gubicima kao i da li mu je račun u blokadi.

Šta je porez na kupovinu stana i koliko on iznosi za firme?

Kupovina stana preko firme donosi specifične poreske obaveze, a one se ogledaju o PDV porezu i porezu na prenos apsolutnih prava.

Na primer, ukoliko firma kupuje stan u novogradnji, plaća se PDV za stan od 10%, dok se za starogradnju, odnosno drugi promet nekretnina, plaća porez na prenos apsolutnih prava od 2,5% od cene stana.

Takođe,  nakon kupovine nekretnine, bitno je da znamo da je sama firma dužna da plaća i godišnji porez na imovinu, čija visina zavisi od lokacije i vrednosti stana. U određenim slučajevima, firme mogu ostvariti poreske olakšice, posebno ako nekretnina služi za poslovne svrhe.

Koje su to dodatne radnje koje treba da preuzmete?

Veoma bitna stavka kod kupovine nekretnine jeste da treba birati građevinsku kompaniju, koja iza sebe ima uspešan biznis.
Ono što je takođe bitno jeste razmisliti o mesečnoj rati kredita i sopstvenim mogućnostima u narednom periodu. Takođe, imajte u vidu da je u Srbiji kreditiranje za kupovinu nekretnina gotovu nemoguće osim ukoliko se ne kupuje poslovni prostor.

Zato, jedan od glavnih koraka je to da se raspitate o mogućnostima kreditiranja kao i to kakva kamata bi vam bila povoljnija – fiksna, varijabilna ili kombinovana.

Takođe, ne treba prevideti i neke od najčešćih dodatnih troškova kao što su: naknada za obradu kreditnog zahteva, izdavanje menice, izveštaj Kreditnog biroa, premija osiguranja Nacionalne korporacije za osiguranje stambenih kredita, kasko osiguranje, podnošenje zahteva za upis hipoteke, procena vrednosti nepokretnosti, troškovi pribavljanja dokumentacije…

Zaključak

Kada vaša firma razmatra kupovinu nekretnine, ključno je pristupiti ovom procesu sa pažnjom i strategijom. Razmislite o potencijalu nekretnine i njenom uticaju na poslovanje, bilo da se radi o poslovnom prostoru ili investiciji. Osigurajte da su svi aspekti transakcije transparentni, posebno kada su u pitanju finansijski i pravni detalji. Uključivanje stručnjaka može biti od velike pomoći u identifikaciji mogućih zamki i uveravanju da su svi relevantni aspekti pokriveni. Budite spremni na nepredviđene situacije.

Preuzmite besplatni vodič.

15 načina da isplatite novac za 0% poreza.