
Kao knjigovođe koje svakodnevno sarađuje sa preduzetnicima u Srbiji, često dobijamo pitanje: “Da li je mojoj firmi potreban BZR, po novom zakonu ili je to samo za neke industrije?”
Odgovor je jasan – da, svaka firma u Srbiji je zakonski obavezna da obezbedi licencirano lice (ili agenciju) za obavljanje aktivnosti iz domena bezbednosti i zdravlja na radu (BZR), bez obzira na delatnost i broj zaposlenih od 2025. godine.
Ova obaveza proizlazi iz Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu („Službeni glasnik RS“, br. 101/2005, 91/2015 i 113/2017) i odnosi se na sve poslodavce, bilo da imaju jednog zaposlenog ili stotine njih.
Šta je zapravo BZR?
BZR (bezbednost i zdravlje na radu) predstavlja skup pravila, mera i procedura kojima se obezbeđuje da zaposleni rade u bezbednim uslovima i da se spreče povrede, profesionalna oboljenja i rizici po zdravlje. Cilj BZR-a nije samo ispunjenje zakonske forme, već i zaštita zaposlenih i smanjenje troškova koji nastaju zbog povreda, bolovanja ili inspekcijskih kazni.
Poslodavac je dužan da proceni rizike na radnim mestima, izradi akt o proceni rizika, organizuje obuku zaposlenih iz oblasti BZR-a, kao i da obezbedi periodične lekarske preglede i odgovornu osobu za sprovođenje mera BZR-a.
Zakonske obaveze poslodavaca
U praksi, svaka firma mora da ispuni sledeće osnovne obaveze:
-
Izrada akta o proceni rizika – dokument koji identifikuje opasnosti i rizike po zaposlene.
-
Imenovanje lica za BZR – interno lice ili eksterni stručnjak koji vodi evidenciju i brine o primeni mera.
-
Obuka zaposlenih iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu – obavezna za sve radnike, uključujući i direktore i administrativne radnike.
-
Lekarski pregledi zaposlenih – obavljaju se pre zapošljavanja i periodično, u skladu sa rizicima radnog mesta.
-
Održavanje evidencija i dokumentacije – u slučaju inspekcijskog nadzora, poslodavac mora da poseduje kompletnu dokumentaciju o BZR-u.
Neispunjavanje ovih obaveza može dovesti do visokih novčanih kazni, koje se za pravna lica kreću i do nekoliko stotina hiljada dinara, a u težim slučajevima i do privremene zabrane rada.
Kako BZR utiče na poslovanje firmi?
Osim zakonskog aspekta, pravilno sproveden BZR ima i ekonomski efekat. Poslodavci koji ulažu u bezbednost zaposlenih imaju manje troškove zbog povreda na radu i bolovanja, veću produktivnost i bolju reputaciju kod klijenata i partnera.
Takođe, firme koje učestvuju na tenderima ili sarađuju sa velikim kompanijama često moraju da dokažu da imaju uređen sistem BZR-a, što postaje i konkurentska prednost.
Savet knjigovođe – kako uskladiti BZR sa poslovanjem
Kao knjigovođe, savetujemo klijente da BZR posmatraju kao investiciju u stabilnost firme, a ne samo kao trošak. Preporučujem da:
-
angažujete stručno lice ili agenciju za BZR koja će izraditi akt o proceni rizika i voditi evidenciju;
-
redovno ažurirate dokumentaciju prilikom svake promene u organizaciji ili prostoru;
-
edukujete zaposlene o njihovim pravima i obavezama iz oblasti BZR-a;
-
čuvate svu dokumentaciju, jer je inspekcija rada sve aktivnija u proverama.
Na kraju, ispunjavanje obaveza iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu nije samo zakonska dužnost – to je i znak odgovornosti prema zaposlenima i ozbiljnosti vašeg poslovanja.
Ukoliko još niste rešili ovu temu, možete kontaktirati naše partnere iz AMNI Bezbednost putem emaila [email protected]
Najčitaniji tekstovi


